Whitsunday Islands | Beaches & National Park

Met de dingi worden wij ‘s ochtends afgezet op een van de eilanden waar we een korte wandeling maken met uitzicht op het beroemde Whitsunday Islands Beach. Wat een prachtige slinger zit er daar toch in en wat is dat strand maagdelijk wit.

En op een ander strandje genieten we van een prachtige zondaondergang. Werkelijk genieten.

✅ Whitsunday Islands | Snorkelen

In de fotocollage hieronder het prachtige resultaat van in totaal 3x snorkelen de afgelopen dagen. Hiermee weer een item van onze Australië Bucket list.

Onze volgelaatsmaskers bevallen uitstekend en het koraal is prachtig. De ene plek heeft juist heel veel gekleurde visjes en grote George, de andere plek heeft prachtig koraal. Ook worden we door moeder natuur getrakteerd op een mooie schildpad.

✅ Whitsunday Islands | Sailing Prima

Wij melden ons op maandag begin van de middag op een van de vele pieren in een van de vele havens van Airlie. Tot en met woensdag zijn wij met het zeiljacht de ‘Prima’ op pad tussen de Pinkstereilanden. Hiermee is #1 op onze Bucket list Australia voltooid!

Er staat voldoende wind voor de genua en het grootzeil. Met een max van 8.1 knopen zeilen wij over het schitterende heldere blauwe water tussen de eilanden van de Whitsundays door.

Wij zijn deze zeiltocht met 9 opstappers, onze hostes Bec en onze schipper Crossy. We hebben allemaal een eigen kamer in de boot gekregen. We worden compleet in de watten gelegd. Krijgen heerlijk te eten en de afwas wordt voor ons gedaan 🙂 zalig zo’n verzorgde reis in een prachtige omgeving.

Regelmatig worden wij getrakteerd op lekkere hapjes en ook moeder natuur geeft ons van alles… vele walvissen, roofvogels, manta ray en met het snorkelen nog veel meer…

ook ‘s nachts is het weer op en top genieten van die prachtige sterrenhemel. Robbert heeft er wel een paar Sand flies jeukplekken aan overgehouden. Het resultaat is fenomenaal.

Platypus Bush Camping | Eugnella NP

We hebben de nacht doorgebracht naast de Road House van Tooloombah Creek aan de A1.  Een rustige nacht en we zijn vroeg weer op pad richting Mackay waar we even lekker lunchen.

Na de lunch vertrekken we weer eens stuk landsinwaarts naar het Eugnella National Park waar we overnachten op de fantastische Platypus Bush Camping. En inderdaad na zonsondergang zaten we rustig aan het beekje te wachten en daar kwam ie dan… 🙂

De camping is back to basic, geen bereik met de telefoon en het afwaswater moet je bij de bananenboom brengen. Het water komt van de Creek, douchen doe je in de bos-douche (warm gestookt), zwemmen kan even verder op en een kaketoe en hond Dog houden de campingbeheerder Wazza gezelschap. De avond wordt afgesloten met marshmallows bij het kampvuur. Heerlijk relaxte middag en avond.

Bundaberg

Een bezoek aan Australië is niet compleet zonder de nationale Rum te hebben gedronken. Dit doen we in stijl nadat we een ‘exclusieve’ tour op de distilerij hebben gehad.

Tijdens onze road trip komen we mooie speeltuinen tegen waar Rinske zich prima vermaakt. We logeren regelmatig op de Rest Areas langs de highways waar we zelfs een kampvuur mogen maken. Het zonnetje doet verder hard zijn best, maar de wind blijft fris. Wij rijden dan ook van Bundaberg verder naar het noorden. Heel veel wisselende landschappen…

Fraser Island

Vandaag vroeg uit de veren op Rainbow Beach, want een grote 4WD bus haalt ons op om Fraser Island te bezoeken. Fraser is het grootste natuurlijke zandeiland ter wereld met regenwouden, meren en beekjes. Dit enorme eiland is alleen toegankelijk voor vierwiel-aangedreven voertuigen. Wij nemen de ferry vanaf Inskip Point en crossen dan over Seventy-Five Mile Beach.

Op het eiland komen vele Dingo’s voor, dit zijn wilde honden die er heel lief uit zien, maar dat absoluut niet zijn. Oppassen dus, en Rinske niet alleen laten. Onze gids Kevin crosst ons vakkundig over het strand en door de bossen. We genieten van vele (jumping) humpback whales, het wrak van de Maheno,  Eli Creek, de rode tinten bij The Pinnacles en het prachtige (koude) water van Lane MacKenzie.

En het kan nog mooier… want tijdens de tour krijgen we een ‘verkooppraatje’ van een leuke jonge piloot, hahaha. Of er liefhebbers zijn voor een zogenaamde Joy Flight. En… wij kunnen het niet laten 🙂

Fraser van bovenaf! Wat nog veel mooier was, maar helaas niet goed op beeld vastgelegd, is dat we boven de walvissen vlogen. Zulke grootste beesten. Dit vergeten we nooit meer!

Sunshine Coast

Vannacht hebben we overnacht aan de Steve Irwin Road. Vanochtend vroeg vertrokken naar de Sunshine Coast. Dit gebied doet zijn naam eer aan… er staat een heerlijk zonnetje en een toch wel koude wind.

Vandaag is het de beurt aan Martine om op de golven te surfen. Enne dit gaat best aardig voor een eerste les.

Hier bij Noosa kronkelt nog een hele mooie rivier waar we een plek op de camping hebben. Daar leven ook grote pelikanen die we even bewonderd hebben.

Brisbane

Wij worden relaxed wakker op de camping in Newmarket. We kunnen de campervan parkeren bij de camping en vanaf daar zijn we met de #345 binnen 15 min in het centrum van Brisbane. Wij verkennen op ons gemak de stad met een lekkere verse double espresso, cappuccino en een ijsje. De Aussies kunnen fantastisch koffie maken!

Nadat we de South Bank bekeken hebben pakken de de City Cat naar Riverside. Daar lopen we Queens Street af. Prachtige oude gebouwen tussen de vaak veel minder mooie hoogbouw. De Arcade is prachtig en binnen in City Hall worden we ook verrast.

Einde van de middag rijden wij verder noordwaarts. Morgen staat een bezoek de Sunshine Coast op het programma.

✅ Koala’s knuffelen, Kangaroos voeren & Mt Coot-Tha

Vanochtend zijn wij wakker geworden in het Hugh Muntz Park ten zuid westen van Brisbane, voor het eerst met wat wolkjes in de lucht. Na weer een prima ontbijtje op naar het Lone Pine Koala Sanctuary waar men Koala’s, Kangaroos en andere Australische beesten opvangt en je ze van heel dichtbij kunt bewonderen. Check voor de Bucket list items van Rinske 🙂

Daarna rijden we door naar Moun Coot-Tha vanaf waar we een prachtig uitzicht op Brisbane en zijn kronkelige rivier hebben. Het is hier dat we de eerste waterdruppels uit de lucht voelen komen.

Vervolgens bezoeken we nog de botanische tuinen om daarna via een tour door het centrum op de camping Newmarket aan te komen. Morgen gaan we deze op twee na grootste stad van Australie verkennen.

Go ride a wave & Tamborine NP

Met een heerlijk gebakken eitje met ham en een zalig zonnetje zijn we de dag goed begonnen. Vanochtend heeft Robbert surfles en wordt het weer genieten van zon, zee en strand. Onze campervan parkeren we zo aan de boulevard. Genieten maar!

Na een paar uren ploeteren is het tijd om weer verder te gaan… ditmaal bezoeken we Tamborine National Park. Via een leuke wandeling komen we bij de waterval en een stukje verder lopen we een Sky Walk tussen de toppen van de enorme bomen in deze rainforest.

Surfers Paradise

Vanochtend zijn we vanuit Yelgun Rest Area komen rijden. Hier prima geslapen en de dag weer met een prachtig zonnetje begonnen.

Daarna via Hastings point naar de Gold Coast gereden.

Even een ochtendje lekker op het strand… lijkt hier Miami wel met al die wolkenkrabbers…

Het is weer vroeg donker en wij besluiten om na een heerlijke burger van de BBQ het strand nog even op te wandelen. Wat een bijzonder gezicht zo tussen al die hoogbouw.

Byron Bay lighthouse

Vandaag wakker geworden van het gekakel van papegaaien. We hebben hier in Emerald een prima camp kitchen om een lekker ontbijtje te maken. Ons bakkie koffie drinken we met uitzicht op de baai…

En dan staat ons weer een lange autorit te wachten naar Byron Bay. Een leuke badplaats met een schitterende vuurtoren. Hier hebben we heerlijk gewandeld en onszelf na een flinke klim getrakteerd op een ijsje. De avond valt weer vroeg in… om 18 u is het al aardedonker. We brengen de nacht door op Yelgun Rest Area.

✅ Robbert between the Sharkies, Ladies on the beach

Vanochtend heel vroeg opgestaan om Robbert bij de dive-shop af te zetten… hij heeft een gave ochtend tussen de haaien terwijl de dames zich goed vermaken op het strand in het dorp. Rinske vermaakt zich uitstekend in een nog grotere speeltuin dan gister ;p

Met dank aan de GoPro kunnen we ook meegenieten van de wonderlijke onderwaterwereld. Wat veel vissen en haaien! Check voor de eerste duik van deze vakantie.

Arakoon | Prachtige uitzichten & Humpback whales

Vanochtend wakker geworden in een prachtig zonnetje. Vandaag hebben we Arakoon verder ontdekt. We zijn onze dag begonnen met een bezoek aan de WO I gevangenis ruïne Trial Bay Gaol. Prachtige vergezichten, schitterende stranden en weer diverse Kangaroos en ontzettend veel Humpback Whales gespot. Deze trekken naar het noorden voor het broedseizoen… prachtige grote beesten.

Ook bezoeken we Smoky Cape Lighthouse. Vanaf hier weer een fenomenaal uitzicht op de oceaan. En ja hoor, ook hier weer walvissen.

We brengen de nacht door tussen de Kangaroos op Trial Bay Gaol 🙂

Kookubaraas, Dolphins, Pelicans & Kangaroos

We hebben vannacht beter geslapen dan de vorige nacht, al had Rinske het wel koud en was lekker bij mama komen liggen. We worden wakker met het gezang van de Kookubarra, beginnen de dag met een gebakken eitje en pakken dan weer de route naar het noorden op.

We zien grote pelikanen onderweg en met lunch bij het prachtige Crowdy Bay worden wij getrakteerd op de eerste dolfijnen van onze reis!

Robbert vindt een leuke Big4 camping in South West Rocks met een prachtige speeltuin voor Rinske; ‘de grootste tot nu toe!’. ‘s Avonds nog even bij het kampvuur gezeten terwijl de kinderen tijdens het verstoppertje spelen de eerste Walibi’s en Kangaroo spotten. Verder weer genieten van die prachtige sterrenhemel hier.

Welcome Down Under

Na een hele korte nacht landen wij iets na 5 AM op Sydney Airport. Daar vermaken we ons nog een paar uurtjes met koffie, knutselen en onze Aussie simkaart voordat we ons met de taxi naar het pick-up point van de campervan laten brengen.

We krijgen een leuke kleine camper mee. Aan Martine de eer om ons linksrijdend door Sydney te crossen. Robbert en Rinske navigeren ons naar de eerste camping noordwaarts; Lane Cove River. Prima eerste plekje om even bij te slapen en voorraad (pindakaas) in te slaan.

Het was een ontzettende koude nacht en kunnen wel wat extra dekens gebruiken. We vervolgen onze road trip via de Pacific Motor-/Highway voor een mooi uitzicht op de baai in Newcastle. Hier komen nog iedere dag vele grote containerschepen laden, indrukwekkend. Het is echt prachtig winterweer met een stralende zon. We schaffen nog wat extra dekens aan en brengen de nacht door op een eenvoudige camping in Heatherbrae.

Bye bye Singapore

Onze laatste dag in Singapore besteden wij allereerst met een ontbijtje met een fantastisch uitzicht 🙂 Daarna pakken we weer de bus naar het Vivo shopping centre, drinken we heerlijke cappuccino en espresso bij Coffee Bean en gaan we naar het ArtScience Museum waar we de prachtige tentoonstelling Strandbeesten van de Nederlander Theo Jansen bezoeken.

Dan is het al weer tijd voor mijn allerlaatste Black Forest Ice blended 😉 en om Singapore achter ons te laten. We laten ons in de taxi afzetten op het vliegveld alwaar een A380 ons naar Sydney, Australia zal vliegen.

Time for friends, family and good local food

Na een lunchbreak op de kamer zijn wij met de bus naar Sentosa gereden om daar onze vrienden Appie en dochter Julia te ontmoeten. Bij ViVo nemen we eerst nog een heerlijke Black Forest Ice Blended voordat we de monorail pakken.

De middag vermaken we ons in Kidzania, waar de kleine dames moeten ‘werken’ voor hun kidz money, haha. Ze vermaken zich prima, van vlees bakken tot huizen beklimmen.

We pakken de taxi naar Joe’s huis om daar met de hele familie te gaan eten. Heerlijke roti prata en Rinske smikkelt de ene na de andere chicken wing op 🙂

En natuurlijk konden we het niet laten om de avond weer in stijl af te sluiten met een frisse plons in the infinity pool. Zo gaaf dit!

Morgen alweer onze laatste dag hier en dan door naar Sydney, Australia.